&


7 فايده علمي چرت بعدازظهر




 



 






  • 7 فايده علمي چرت بعدازظهر


    امروز اما همه‌ چيز تغيير کرده است. ما، پدران و مادران امروزي معمولاً تا 4 عصر درگير کار هستيم و ديگر آسايش سايه‌روشن حصيرهاي پشت پنجره تنها حسي از نوستالژي دارد. با اين‌ همه چرت بعدازظهري را مي‌توان حتي پشت ميز کار هم زد يا روي تکه موکتي در نمازخانه يا در منزل پس از بازگشت از کار. چرت کوتاه مزايايي دارد که مطالعات امروزي بر آن صحه گذاشته‌اند تا جايي که در پاسخ به فوايد بسيار چرت زدن، شرکت‌هاي بزرگي مانند فيسبوک، گوگل و نايک اتاق‌هاي چرت زدن را در محل کار گنجانيده و کارمندان خود را ترغيب به استفاده از آنها مي‌کنند. در ادامه شما را با 7 فايده علمي چرت کوتاه بعدازظهري آشنا مي‌کنيم.

    7 فايده چرت بعدازظهري


    اکثر متخصصان چرت زدن 10 تا 20 دقيقه‌اي را توصيه مي‌کنند؛ چراکه بيش از آن ممکن است منجر به «بي‌تحرکي خواب» شود – غرق شدن در خوابي عميق که به‌سختي مي‌توان از آن خارج شد. اما چطور مي توان فقط 15 دقيقه خواب روزانه کمک کرد؟


    موارد زير را در نظر بگيريد.


    1- حافظه را تقويت مي‌کند


    مطالعات نشان دادند، شرکت‌کنندگاني که دوره‌هاي 10، 20 و 30 دقيقه‌اي را به طور مرتب مي‌خوابيدند عملکرد خود را دو ساعت و نيم بعد از چرت در تست‌هاي حافظه و هوشياري بهبود بخشيدند و افزايش سريع عملکرد را تجربه کردند.


    2- فشارخون را کاهش مي‌دهد


    يک مطالعه منتشرشده در مجله فيزيولوژي کاربردينشان داد که در کساني که «عادت چرت بعدازظهري» دارند کاهش 37 درصدي مرگ‌ومير کرونر را تجربه مي‌کنند. متخصصان اين کاهش مرگ‌ومير در چرت زنندگان را به دليل کاهش استرس قلبي و عروقي مرتبط مي‌دانند. به عبارت ديگر به هنگام چرت زدن، بدن از تنش و استرس قلبي و عروقي خالي مي‌شود و اين موجب کاهش سکته‌هاي قلبي در اين افراد است.


    3- اعصاب را آرام مي‌کند


    يک مطالعه در دانشگاه برکلينشانداد که يک چرت 30 دقيقه‌اي به‌طور بالقوه مي‌تواند شما را آرام کند. اين مطالعه نشان داد که در چرت 30 دقيقه‌اي که مغز وارد خواب سبک مي‌شود چون هيچ رؤيايي وجود ندارد اعصاب حالتي چون غوطه‌وري در آب را تجربه مي‌کند که باعث مي‌شود تنش‌ها و انقباض‌هايي که در طول روز در اعصاب ماهيچه‌اي ايجادشده رها شوند و بدن سبکي و راحتي را احساس و تجربه کند.


    4- هوشياري را بهبود مي‌بخشد


    بهبود هوشياري پس از چرت تعجبي ندارد چون به تجربه مي‌توان دريافت که فرد پس از چرتي کوتاه بسيار هوشيارتر است اما بنياد ملي خواب گزارش مي‌کند که يک مطالعه ناسا در مورد خلبانان و فضانوردان خواب‌آلود نشان داد که يک چرت زدن 40 دقيقه‌اي باعث بهبود 34 درصدي عملکرد و هوشياري 100 درصد مي‌شود. اين بنياد توصيه مي‌کند قبل از رانندگي با خودروي خود حتماً چرت بزنيد تا خطر تصادف رانندگي ناشي از خواب‌آلودگي را کاهش دهيد.


    5- خلاقيت را افزايش مي‌دهد


    ذهن عاشق چرت زدن است. جيمز ماس و ربکا رابينز، موسسان خواب براي موفقيت درنيويورک تايمز مي‌نويسند: خوابيدن در طول روز مي‌تواند «افزايش تفکر خلاق، افزايش پردازش شناختي، بهبود حافظه و به‌ طور کلي پاک کردن ذهن از گرفتاري» را به همراه داشته باشد.


    6- قدرت اراده را تقويت مي‌کند


    در هنگام خستگي مواجه‌شدن با مسائل زندگي مي‌توانند دشوار باشند؛ به خصوص در مورد مسائلي که به قدرت اراده مربوط است مثل تصميم‌گيري يا مذاکره. براي همين است که چنين اموري را معمولاً صبح‌ها که مغز بالاترين کارکرد را دارد انجام مي‌دهيم. روانشناسي امروزگزارش مي‌دهد، هنگامي‌که شما از خواب محروم هستيد، مغز شما مسائل دشوار را نمي‌بيند و به‌ نوعي حواس شما پرت مي‌شود. آنها چرت نيمروزي را توصيه مي‌کنند: «چرت زدن در اواسط روز مي‌تواند نيروي تخليه‌شده شما بازگرداند و باعث کاهش استرس، بهبود خلق‌وخوي و تمرکز شود.»


    7- چرت از قهوه بهتر است


    محققان دريافته‌اند که گرچه چرت زدن طولاني‌تر باعث ايجاد غم و اندوه مي‌شود اما يک چرت 60-90 دقيقه‌اي (خواب REM) شما را براي يادگيري پيچيده و مهارت‌هاي ادراکي آماده مي‌کند. در يک آزمايش، سارا مدنيک، دانشمند خواب به‌طور مستقيم تأثير ميزان مصرف کافئين (200 ميلي‌گرم) را با چرت زدن (60-90 دقيقه) و دارونما در سه فرآيند مجزاي حافظه (حافظه کلامي - اعلامي، مهارت‌هاي حرکتي رويه‌اي و يادگيري ادراکي) مقايسه کردند: نتيجه نشان داد که چرت باعث بهبود عملکرد در هر سه زمينه مختلف يادگيري شد، در حالي‌ که کافئين يا اختلال ايجاد کرد يا اساساً فايده‌اي نداشت.


    اگر نمي‌توانيد چرت بزنيد


    اگرچه فوايد چرت زدن بسيار است، اما برخي از ما نمي‌توانيم در وسط روز خواب راحتي داشته باشيم. براي اين دسته از افراد مراقبه يا تمرينات تنفسي نيز مي‌تواند همان نتايج شگفت‌انگيز چرت را داشته باشد. تمرينات ساده تنفس - مثل تنفس آرام و شمارش نفس کشيدن يا تنفس شکمي. نفس کشيدن به اين شيوه‌ها مي‌تواند به کند شدن مغز شما کمک کند و به‌طور بالقوه مي‌تواند ترميم‌کننده باشد.


    بهترين راه چرت زدن چيست؟


    براي به دست آوردن حداکثر استفاده از چرت زدن، اين نکات را دنبال کنيد:


    چرت‌ها را کوتاه نگه‌داريد. فقط 10 تا 20 دقيقه چرت بزنيد. هر چه بيشتر چرت بزنيد، احتمالاً بعد از آن احساس منگي خواهيد کرد. با اين‌ حال، ميانسالان ممکن است بتوانند چرت‌هاي طولاني‌تر را تحمل کنند.


    در اوايل ظهر چرت بزنيد. چرت زدن بعد از ساعت 3 بعدازظهر مي‌تواند در خواب شبانه اختلال ايجاد کند. عوامل فردي مانند نياز شما به خواب، برنامه خواب، سن و ميزان مصرف داروهاي شما نيز مي‌تواند در تعيين بهترين زمان روز چرت زدن نقش داشته باشد.


    محيط آرامش‌بخش ايجاد کنيد. در مکاني خلوت و تاريک با دماي معمولي اتاق و بدون عواملي که حواس شما را پرت کنند چرت بزنيد.


    نکته: بعد از چرت زدن و قبل از شروع مجدد فعاليت‌ها به خودتان فرصت دهيد تا بيدار شويد - خصوصاً در مواردي که نياز به پاسخ سريع يا دقيق دارند مثل رانندگي يا کار با ماشين آلات.








مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

نيازمندي هاي اصفهان seo گلچين مطالب اينترنتي راز سلامتي Alex ترند مد و فشن ايران Megan Shaun Salo وبلاگ باران پريزاد