&


«مديريت تغيير»؛ اثربخش‌ترين راهکار برنامه‌هاي تحولي




 



 






  • «مديريت تغيير»؛ اثربخش‌ترين راهکار برنامه‌هاي تحولي

    به گزارش تابناک به نقل از ايلنا، محسن حاجي‌ميرزايي وزير آموزش و پرورش در ابلاغ بسته‌هاي تحولي به اعضاي شوراي معاونان، اظهار کرد: سند تحول بنيادين آموزش و پرورش، در پاسخ به تحولات محيطي و نياز‌هاي حال و آينده جامعه و مبتني بر فلسفه تعليم و تربيت اسلامي و با استفاده از آخرين يافته‌هاي علمي و پژوهشي تدوين و تصويب شده است.

    وي افزود: اين سند به‌عنوان قانون مادر براي ايجاد تحولات اساسي و بنيادي در فرايند تعليم و تربيت دانش‌آموزان، در دستور کار نظام آموزش و پرورش قرار دارد، حاوي 8 هدف کلان، 23 هدف علمياتي و 131راهکار اجرايي است که در قالب برنامه‌هاي اجرايي 6 زير نظام (زير نظام راهبري و مديريت، زير نظام تربيت‌معلم و تأمين منابع انساني، زير نظام برنامه‌هاي درسي و تربيتي، زير نظام تأمين و تخصيص منابع مالي، زير نظام پژوهش و ارزشيابي، زير نظام تأمين فضا، تجهيزات و فناوري)، متجلي شده است.


    وزير آموزش و پرورش، اجراي مطلوب و اثربخش برنامه‌هاي تحولي را نيازمند شناخت و التزام به يافته‌هاي دانش «مديريت تغيير» دانست و تصريح کرد: مديريت تغيير عبارت است از رويکرد جامع دوره‌اي براي گذار افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها از وضعيت کنوني به وضعيت آتي همراه با منافع سازماني مديريت تغيير به سازمان‌ها کمک مي‌کند تا افراد، فرايند‌هاي ساختارها، فرهنگ و استراتژي را يکپارچه و هم سو کنند.


    وي ادامه داد: سازمان‌هاي موفق به‌طور تصادفي تکامل نمي‌يابند، بلکه تکامل آن‌ها از طريق استراتژي‌هاي ارادي و پويا صورت مي‌گيرد، استراتژي‌هايي که رويدادها، الگو‌ها و روند‌هاي متغير و نوظهور را پيش‌بيني کرده، بر آن تأثير مي‌گذارند و به‌طور مؤثر به آن‌ها واکنش نشان مي‌دهند.


    حاجي‌ميرزايي يکي از عوامل مؤثر در تدوين استراتژي‌هاي پويا و کارآمد را داشتن «چشم‌انداز» تعالي‌بخش و اميدآفرين دانست و اظهار کرد: چنين چشم‌اندازي مورد توافق تمام ذي‌نفعان، اعم از عناصر درون و بيرون سازماني، قرار گرفته و عزم و اراده سازماني براي تحقق آن به وجود مي‌آيد و تمام ظرفيت‌ها و امکانات براي دستيابي به آن چشم‌انداز، بسيج شده و به ميدان مي‌آيند، تمام تغييرات راهبردي در سازمان، از طريق طرح‌ها و پروژه‌ها ميسر مي‌گردند و سازمان‌هاي موفق، به استقبال تغييرات رفته و آن‌ها را مديريت مي‌کنند.


    وزير آموزش و پرورش اضافه کرد: با عنايت به ضرورت اجراي سند تحول بنيادين و برنامه زيرنظام‌ها و در استمرار فعاليت‌هاي سنوات قبل و با رويکرد مديريت تغيير، دو استراتژي اتخاذ شده است.


    وي خاطرنشان کرد: استراتژي اول را انطباق و همسويي حداکثري تمام برنامه‌ها و فعاليت‌هاي جاري معاونت‌ها، سازمان‌ها و واحد‌هاي آموزش و پرورش با مفاهيم و احکام سند تحول از سطح ستاد تا استان‌ها، مناطق و مدارس را عنوان کرد و در تشريح آن گفت: بر اساس اين راهبرد تمام برنامه‌ها و فعاليت‌ها با اصول و رويکرد‌هايي نظير کاهش تمرکز و واگذاري امور به سطوح پايين، مشارکت‌پذيري و جلب همراهي و همگامي تمام ذي‌نفعان، اهتمام به تربيت متعادل و متوازن دانش‌آموزان در ساحت‌هاي شش‌گانه (تربيت اعتقادي، اخلاقي و عبادي ـ تربيت سياسي و اجتماعي ـ تربيت اقتصادي و حرفه‌اي ـ تربيت زيستي و بدني ـ تربيت علمي و فناورانه و تربيت زيباشناختي و هنري) بازنگري و اصلاح شوند.


    وي، استراتژي دوم را تحول‌آفريني و شوق‌انگيزي با تدوين و اجراي بسته‌هاي تحولي ويژه سال 1399 بيان کرد و در تعريف تشريح تعريف بسته اجرايي تحولي، گفت: مجموعه‌اي از برنامه‌ها، فعاليت‌ها و اقدامات منسجم و يکپارچه منبعث از راهکار‌ها و برنامه زير نظام‌هاي ششگانه سند تحول که قابليت تحقق اهداف عملياتي و چرخش‌هاي تحول‌آفرين را دارد و زمينه‌ساز تربيت متوازن تمام ساحتي دانش‌آموزان، براي پاسخگويي به نياز‌ها و مسائل اساسي نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي در مدت‌زمان معين است و همچنين بستر جلب مشارکت جامعه و عوامل سهيم و مؤثر را فراهم مي‌آورد.


    وي گفت: اميدوارم با ارتقاي فرهنگ‌سازماني و توانمندسازي نيروي انساني بر اساس مفاهيم سند تحول بنيادين و ايجاد عزم سازماني، همگرايي نظري و عملي مجريان و اتکاي به عنايات الهي، زمينه اجرايي سند تحول بنيادين و دستيابي به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوري اسلامي بيش‌ازپيش فراهم آيد و فرزندان اين مرزوبوم از مواهب تعليم و تربيت انسان اسلامي هرچه بيشتر برخوردار شوند.









مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

عکس آقای خامنه ای

آخرین جستجو ها

Samantha Latoya Sirun Sona فرش ماشيني خوب مجتمع آلومينيوم البرز Amanda Antonio شعروغزل پيشرو Mark Jennifer